klik sini cepat...

Sunday 28 February 2010

3 KatEgoRi Manusia....

Saya MestiLah Hidup Untuk Islam...
  • Pengakuan beragama Islam bererti sya mesti hidup berdasarkan ISLAM, baik dari segi keyakinan, ibadah mahupun akhlak. Jikaulau sya mengaku diri saya seorang muslim ertinya saya, rumah-tangga saya dan ahli keluarga saya mestilah hidup menghayati ISLAM.


  • Golongan yang hidup untuk dunia sahaja
    golongan ini merupakan golongan kebendaan(materialistik); berdasarkan falsafah dan golongan 'Dahriyyin'. Pandangan Dahriyyin ini di jelaskan oleh Al-Quran sebagai berikut :







    Malay :
    " Dan tentu mereka akan mengatakan (pula) :" Hidup hanyalah kehidupan kita di dunia saja, dan kita sekali-kali tidak akan dibangkitkan".
    English :
    They say (subconsciously), "We live only this life; we will not be resurrected."
    (Surah Al-An'am 6: Ayat 29)



    Allah berfirman :







    Malay :
    "Mereka berkata : Kehidupan kita ini tiada lain melainkan kehidupan di dunia sahaja, kita mati(tiada) kemudian kita hidup dan tidak ada membinasakan kita selain dari masa dan mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang itu, mereka itu tiada lain hanya menduga-duga sahaja".
    English :
    They said, "We only live this life; we live and die and only time causes our death!" They have no sure knowledge about this; they only conjecture.

    (Surah Al-Jathiyah 45 : Ayat 24)


    • Golongan yang Sesat antara Dunia dan Akhirat
    Mereka ini ialah orang kebanyakan. 'Aqidah mereka telah menyimpang namun, mereka menyangka yang mereka telah berbuat baik. Walaupun mereka ini percaya kepada Allah dan hari akhirat, namun 'aqidah  mereka tidak lebih dari gambaran palsu yang terputus dari realiti kehidupan.


     
    Melayu :
    "Dijadikan indah pada pandangan manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini iaitu wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan,binatang-binatang ternakan dan sawah-ladang. Itulah kesenangan hidup didunia dan di sisi Allah tempat kembali yang baik".
    English :
    Adorned for the people are the worldly pleasures, such as the women, having children, piles upon piles of gold and silver, trained horses, livestock, and crops. These are the materials of this world. A far better abode is reserved at GOD.

    ( Surah Ali-'Imran 3 : Ayat 14)
    • GolonGan yang Menganggap duNia adalah LadanG untuk Akhirat
    Mereka inilah golongan yang benar-benar beriman, mereka mengetahui hakikat hidup ini. Mereka menginsafi nilai hidup dunia ini dibandingkan dengan akhirat, kerana firman Allah s.w.t. :

     
    Melayu :
    "Dan tiadalah kehidupan dunia ini selain dari main-main dan senda-gurau dan sesungguhnya kampung Akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang betaqwa. Apakah kamu tidak berfikir".
    English :
    He is the one GOD in the heavens and the earth. He knows your secrets and your declarations, and He knows everything you earn. 
    (Surah Al-An'am 6 : Ayat 3)

    No comments:

    Post a Comment